ZESPÓŁ SZKÓŁ KSZTAŁCENIA ROLNICZEGO IM. A. ŚWIĘTOCHOWSKIEGO W GOŁOTCZYŹNIE
Powstanie i rozwój ośrodka oświaty rolniczej w Gołotczyźnie było możliwe dzięki ofiarności Aleksandry Bąkowskiej i głoszącego te same idee społeczne – Aleksandra Świętochowskiego. Był on czołowym przedstawicielem pozytywizmu polskiego, głównym twórcą jego programu, zawierającego się w dwóch hasłach: „pracy organicznej” i „pracy u podstaw”. Praktyczną realizacją haseł polskiego pozytywizmu, było powstanie szkół gołockich.
Dla historii szkół istotne są dwie daty: 1909 r. i 1913 r. W 1909 roku Aleksandra Bąkowska z pomocą Aleksandra Świętochowskiego założyła szkołę rolniczą dla dziewcząt i zalegalizowała ją u władz petersburskich jako „Fermę Praktyczną Gospodarstwa Domowego dla Dziewcząt Wiejskich”. W 1913 roku wpisano do rejestru instytucji oświatowych męską szkołę rolniczą jako „Fermę Praktyczną Gospodarstwa dla Chłopców Wiejskich”. Nauka w tych szkołach była bezpłatna, wychowywały one młodzież na światłych obywateli patriotów i społeczników.
Do męskiej szkoły przyjmowano chłopców od 5-tego roku życia, posiadających umiejętność czytania, pisania i liczenia. Program nauczania obejmował zajęcia teoretyczne i praktyczne z rolnictwa, ogrodnictwa, pszczelarstwa, hodowli bydła, trzody chlewnej i drobiu. Szczególny nacisk kładziono na czytelnictwo, które mało nauczyć myśleć, zachęcać do samokształcenia, budzić dążenie do działalności społecznej. W programie nauczania znalazły się język polski, historia, rachunki, geografia, przyroda, chemia, fizyka i pogadanki etyczno-moralne. W 1920 roku Bąkowska i Świętochowski przekazali majątek i budynki szkolne państwu polskiemu. Obie szkoły działają do dziś.
Szkoły w Gołotczyźnie historycznie związane są z oświatą rolniczą na północnym Mazowszu. A ich działalność edukacyjna, związana z ideami pozytywistycznymi, wspiera od lat rozwój polskich obszarów wiejskich. Obecna szkoła jest nowoczesną placówką otwartą na potrzeby współczesnego rolnictwa. Szkoli kolejne pokolenia, a efekty jej pracy widoczne są nie tylko w środowisku lokalnym. Młodzież odnosi sukcesy w finałach Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Rolniczych. Chlubę przynosi jej działalność kulturalna i sportowa. Absolwenci szkoły są kreatywni i przedsiębiorczy, rozwijają rożnego rodzaju działalność. Z każdym rokiem poszerzana jest oferta edukacyjna, która jest dostosowywana do potrzeb lokalnego rynku pracy.
Szkoły gołockie kontynuują pasje społecznikowskie A. Bąkowskiej i A. Świętochowskiego, szkoły rolnicze są ośrodkami wiedzy i inicjatywności na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich. Tu podejmowane są liczne inicjatywy kulturalno-oświatowe, akcje charytatywne różne formy pomocy stypendialnej prężnie rozwija się współpraca z zagranicą. 1 września 2013 r. „powróciło” do szkoły gospodarstwo, które spełnia przede wszystkim rolę warsztatu dydaktycznego.